תקציר על היערכות מי חדרה למצבי חירום ומשברי מים

מי חדרה מוכר כמפעל חיוני קיומי על כל המשתמע מכך, התאגיד פועל בהתאם להנחיות רח"ל (רשות חירום לאומית) ומל"ח (משק לשעת חירום). 

אחת מחובות התאגיד בהתאם לחוק תאגידי המים משנת 2001 היא- אספקת מים לתושבים בשעות חירום ומשבר. כמתחייב מכך מי חדרה הקים ומתחזק באופן שוטף מערך מוכנות לזמן חירום. המערך מורכב מעובדי התאגיד וממתנדבים. ככלל באירוע רחב היקף הגולש מתחום המים התאגיד מהווה חלק בלתי נפרד ממערך החירום של הרשות העירונית ופועל ת"פ ראש הראשות. 

המוקד העירוני 106 ישמש את התושבים למתן מענה גם במשברי מים ובעיתות חירום .

היערכות לאספקת מים בשעת משבר/חירום
הניסיון המצטבר מאירועים בארץ ובעולם, כולל בשנים האחרונות, מצביע על כך שמשברים בתחום המים והביוב צפויים להתרחש בדרך כלל ללא התרעה ועל כן ישנה חשיבות רבה להיערכות המוקדמת.
משברים בתחום המים עלולים להתרחש כתוצאה מאירועים מלחמתיים או מפעילות גורמי טרור, אולם יתכנו תרחישי משבר כאלה גם בשגרה כתוצאה מאסונות טבע, כמו רעידות אדמה ושיטפונות או לחילופין כתוצאה מתקלות טכניות ו/או טעויות אנוש.
תאגיד מי חדרה בשיתוף עם עיריית חדרה, הגדיר את ההיערכות למצבי חירום כיעד מרכזי. כחלק מהיערכות זו, התאגיד גיבש תכנית סדורה למתן מענה למצבים אלה, רכש ציוד והכשיר כוח אדם מקצועי.

המלצות התאגיד לתושבים למוכנות לשעת חירום
שמירת בקבוקים בבתים
אנו ממליצים לכל בית אב להצטייד בארבעה ליטר מי שתייה לנפש ליממה, לשלוש יממות. זמינות מידית של מי שתייה תמנע אי נוחות לאורך זמן ותסייע לתאגיד להפנות את כל משאביו לחידוש מהיר של אספקת המים.
אין חובה להצטייד במים מינרליים, ניתן להחזיק גם במי ברז במכלים אטומים ולהחליפם אחת ל – 3 חודשים במים טריים. מים מינרליים יחודשו על פי הוראות היצרן.
במקרים בהם הפסקת המים צפויה להתארך מעבר לזמן סביר, התאגיד ערוך ומוכן לאספקת מים לתושבי העיר באמצעות מכלי מים ייעודיים בנקודות חלוקה ברחבי העיר (לחצו על הקישור לצפייה בנקודות המתוכננות)

הכנת ערכת סניטציה בבתים
אנו ממליצים על שמירת ערכת סניטציה שתאוכסן במקום מוצל ויבש בבית. בערכה יש לכלול – חבילת מגבונים לחים וג'ל אנטי בקטריאלי לשמירה על היגיינה אישית; כלים חד פעמיים ומגבות נייר.

תרגילים לשעת חירום
התאגיד והעירייה מקיימים באופן שוטף תרגילים לבחינת היערכותם למצבי משבר והתמודדות איתם. בשנה האחרונה ביצע התאגיד תרגיל שטח לפריסת תחנות חלוקת מים לתושבים בחירום, בפיקוח פיקוד העורף ורשות המים. מטרת התרגיל הינה לבחון את אופן פריסת התחנות, זמני תגובה, שיתוף הפעולה עם העירייה ותרגול המתנדבים כחלק מהערכות לשעת חירום.
בנוסף, התאגיד ערך השנה תרגיל לשיקום תשתיות מים שזוהמו בשיתוף עיריית חדרה, משרד הבריאות, חברת מקורות ורשות המים. מדובר בתרגיל ראשון מסוגו בישראל, לפיו זוהמו מקורות אספקת המים בחלק ניכר מתשתיות המים בעיר. התאגיד נדרש להפעיל את כל המכלולים בחירום, לרבות פריסת תחנות חלוקה, מערך הסברה ותכנית לחיטוי ושיקום מערכות מים שזוהמו.
התאגיד זכה לשבחים מצד נציגי הרשויות, שציינו לטובה את הרמה המקצועית הגבוהה, מערכות בקרה והנדסה תומכות לקבלת החלטות, ותפקוד כלל מכלולי התאגיד בחירום.

כל המעוניין להתנדב ולסייע בעת חירום מוזמן לפנות בדוא"ל גב' שולה דמארי, רכזת מתנדבים בעירייה [email protected]

לפרטים נוספים, מצגת עם הסבר מקיף וסקירה על נושא החירוםהתנדבות למערך החירום, הצעות ייעול, מתן הצעות בתחום ציוד ביוב ומים לזמן חירום ניתן להעביר בלשונית צור קשר.

קישור לאתר רשות המים - היחידה לביטחון מים

 

עלון מידע - היערכות למחסור במים